Творчі напрацювання

Літературне читання.  3 клас
Тема.  За добро  добром  платять. Українська  народна  казка « Кривенька  качечка»
Мета: продовжувати знайомити учнів з чарівними казками, вдосконалювати навички виразного читання, вміння учнів ділити текст на частини, складати план твору, розвивати увагу, мислення, зв’язне мовлення, виховувати  почуття  доброти, поваги
Обладнання: складові таблиці, надрукована скоромовка, картки зі словами для характеристики, ноутбук
Хід уроку
I. Організація уроку
Добрий день, добрий час!
Як я рада бачить вас.
Один на одного подивіться
І тихенько посміхніться.
II. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Очікування»
- Я від уроку очікую активної роботи, гарного читання, постійної уваги з вашого боку… А що очікуєте ви?
III. Вправи на вдосконалення навичок читання
1. Розчитування за складовими таблицями
2. Розучування скоромовки
Качечка кряче,
Каченят не баче.
Кличе качечка курчат:
-Чи не бачили качат?
IV. Повідомлення теми та мети уроку
- Про кого йде мова у скоромовці?
Сьогодні на уроці ми ознайомимося ще з однією українською народною казочкою «Кривенька качечка»
V. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд казки «Кривенька качечка»
- Назвіть дійових осіб казки.
- Чи сподобалася казка? Чим?
2. Словникова робота
- В казці ми почули такі слова: починочок, кужілочка, веретенце, полинули , жалували
- Давайте з'ясуємо їх значення.
3. Читання казки учнями
— Для того, щоб ви краще зрозуміли зміст казки, перечитаємо її різними видами читання.
- «Ланцюжком» (1-й ряд);
- «буксиром» (усі);
- «краплинками» (окремі учні);
- «небо — земля»;
- «очима»;
- «пошепки».
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
Веретенцем покрутіться.
Відпочили? Все гаразд.
4. Бесіда за змістом із елементами вибіркового читання
- Розкажіть, із чого дивувались дід із бабою?
- Що вони згодом з’ясували ?
- Чому дівчина не схотіла більше в них залишатись?
- Де в казці зачин, а де кінцівка?
- Що в казці схвалюється, а що засуджується?
- Якою ви уявляєте дівчину, бабу, діда?
5. Характеристика дійових осіб
- Давайте визначимо позитивні й негативні риси характеру баби й діда.
- Виберіть слова, які характеризують дівчину (працьовита, лінива, добра, жорстока, довірлива, рішуча, хитра, великодушна, невеликодушна, наполеглива)
6. Поділ казки на частини, складання плану, запис у зошиті
VI. Підсумок уроку.
- Чого вчить нас казка?
- Чи справдились ваші очікування?
- Щоб було тобі добро, то потрібно робити добро людям. Тому є такий вислів «за добро добром платять»
VII. Домашнє завдання.
1 група – читати й переказувати казку

2 група – підготуватись до читання в особах



Літературне читання.  3 клас
Тема. Чия відвага, того й перемога. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка».
Мета: удосконалювати навички читання учнів, познайомити з
особливостями композиції народної казки, розширити уявлення про чарівні казки; розвивати мислення,мову і мовлення, збагачувати словниковий запас дітей; виховувати любов та інтерес до читання української народної казки
Хід уроку
II.              Повідомлення теми та мети уроку
— Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі. Вони — це справжня скарбниця! І ви, звісно, пам’ятаєте їх. (Діти називають казки «Колосок», «Лисичка-кума», «Рукавичка»...)
— Що об’єднує всі ці казки? (Усі вони — про тварин.)
— Але є інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею. Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями. Це — чарівні казки. Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка».
Отже, темою нашого уроку буде казка.
Наш девіз на уроці.
Сьогодні ми казку сюди запросили,
Щоб бачити її і слухати гуртом.
Не виростеш людиною щасливою,
Якщо не знатимеш казок.
1. Вступна бесіда
-         На які дві групи поділяються казки?
(Авторські, народні)
-          Які це авторські казки?
(Це казки, які придумали письменники)
-        Чому казки називаються народними? ( Тому що їх склав народ і передав із уст в уста, змінюючи і доповнюючи)
Отже, сьогодні ми будемо працювати над народною казкою «Кирило Кожум’яка».

-           Для того, щоб краще зрозуміти зміст казки треба правильно прочитати слова і пояснити їх значення.
Булава - металева зброя у вигляді палиці, на кінці з великою кулею з декількома загостреними шипами ( в руках у гетьмана - це символ державності, а у богатирів - це зброя міцна, висока).
Коноплі - трав’яниста рослина, зі стебел якої в давнину виготовляли волокно, з якого шили нижній одяг. З насіння добували олію.
Леміш у горні - у кузні була ковальська піч - горн. В якому на гарячому вугіллі доводили до червоного розжареного стану леміш - частину плуга.
Пудів десять - старовинна міра ваги 1 пуд має 16 кг, 10 пудів - 160 кг.
Підлестилась - хитро підійшла з проханням.
 Старшина - мудреці, старіші люди, найстаріші, найповажніші.
 Загубив дитину - знищив дитину.
 Ймення - ім’я.              *
 Поцупити - у цьому випадку взяти, потягнути ( вкрасти )
 Злинув - полетів.
 Благайте - просіть.
 Приступитись - підійти і заговорити.
 Урочище - балка, місцевість з ярами.
 Байдуже - однаково, все рівно.
 Прохолодитися - охолонути, остудитися.
3. Виразне читання казки вчителем
— Коли відбулися події?
— Хто головний герой казки?
4. Читання казки учнями «буксиром»
5. Вибіркове читання
- Знайдіть у тексті і прочитайте такі уривки
1.     Лист князівні до князя.
2.     Як Кирило Кожум’яка готувався до битви ?
3.     Опис битви.
6. Робота над ілюстрацією
- Якими б словами з тексту ви б підписали малюнок?
7. Характеристика дійових осіб твору ( робота в групах )
Перед дітьми – картка з такими словами : хоробрий, мужній, суворий, лагідна, ніжна, злий, розсудливий, тендітна, підступний, сміливий, оборонець, дратівливий.
Завдання: підкреслити слова, що характеризують:
І група – князя;
ІІ група – князівну;
ІІІ група – Кирила Кожум’яка;
8. Визначення головної думки твору
-Яка основна думка казки?
-Кого народ зобразив в образі змія?
IV. Підсумок уроку
- Який розділ почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
- З якою казкою ознайомилися?
- Хто автор казки?
- До якої групи казок вона належить?
V. Домашнє завдання.
1 група - читати казку, скласти план   
2 група - читати і переказувати казку
  


Літературне читання. 2  клас
Тема. Весняні дива. В. Чухліб «Повінь»
Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.
Мета: вдосконалювати навички виразного читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву, фантазію; виховувати  спостережливість, любов та бережне ставлення до природи.
Обладнання: кросворд, ілюстрація повені, малюнок гнізда ремеза, картки, «павутинка»
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Я вітаю сонечко «Здрастуй, золоте!»
Я вітаю квіточку «Хай собі росте!»
Я вітаю дощичок «Лий, як із відра!»
Діти, вас вітаю, зичу вам добра.
– Усміхніться один одному і привітайтеся до гостей. Роботи в нас дуже багато і тому пропоную – не просто слухати, а чути; не просто дивитись, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань. Мовна розминка.
1. Гра «Назви  групу слів одним».
 Дніпро, Псел, Десна, Дунай - …  .
 Синичка, ремез, горобець, сорока - …  .
 Тетянка, Романко, Олег, Наталя - …  .

 Лисиця, вовк, білка, заєць - …   .
2. Робота над скоромовкою.                                                                                 
Зубки в зайчика болять.
Треба зубки лікувать.
Викличте до нього лікаря зубного.
III. Мотивація навчальної діяльності.
-                     Діти, давайте спробуємо з вами відгадати кросворд (2.1.). Це допоможе дізнатися тему  нашого уроку. Розташуємо слова відгадки по горизонталі.
1.     «Що це? Що це?- всі кричать.-
Білі мухи скрізь летять».    (снігопад)
2.     Зроду рук своїх не має,
А узори вишиває.
Хто малюнок на вікні
Уночі зробив мені?        (мороз)
3.     Без рук, без ніг – ворота зачиняє.
Рукавом махнув, дерева нагнув.   (вітер)
4.     Подивіться-но як слід:
Це не сніг, але й не лід.
Всі дерева, наче в сріблі,
І воно у кожну мить
На їх стовбурах, на гіллі
Діамантами блищить.                  (іній)
5.     Хмара сива увесь світ накрила.      (туман)
6.     Розгулялось холодище,
Сніг кидає у вікно,
То співа, танцює, свище,
То як звір, реве воно.
Шумить, гуде, горою йде,
І не їздить, ні ходити.
Відгадайте: що це, діти?         (заметіль)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
-                     Яку загальну назву можна дати словам – відгадкам? (Явища природи).
Зверніть увагу на слово, яке отримали в клітинках по вертикалі. (Повінь). Це слово означає теж явище природи, яке частіше буває весною через залиття значного простору внаслідок піднесення рівня води в річках (2.2.). А ще це назва оповідання Василя Чухліба, з яким ми сьогодні познайомимось.
Наша задача уважно прочитати оповідання, уявити таке природне явище, як повінь, його наслідки, подумати, як це оповідання пов’язане з темою розділу.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Читання оповідання вчителем.
— Яку пору року описано в оповіданні? Чому? Доведіть.
2. Словникова робота.
«Довідкове бюро»
Ремез – це найменша пташка серед синичок, цікава тим, що гніздо робить схожим на рукавицю (2.3.).
Корч - розгалужене коріння дерев, кущів або пень з корінням.
Десна - річка, притока Дніпра, яка впадає в нього поблизу Києва.
Роздолля - відкритий широкий простір або місцевість .
Вухань - хтось з довгими вухами , тут-заєць .
Чкурне - швидко побіжить.
3.Читання тексту учнями.
Гра «Бджілки»
(Напівголосне читання тексту, кожен — у своєму темпі.)
— Хто був природі другом? (Тато)
— А хто став їй другом? (Тетянка)
4. Гра «Так чи ні» .
(Діти на картках ставлять знаки «+» (відповідь так) або «-» (відповідь ні).
1.     У човні Тетянка була з дідусем.
2.     Ремезове гніздо схоже на пухову рукавичку.
3.     Тетянка на острівці рвала молодий щавель.
4.     У кущах дівчинка побачила лисичку.
5.     Зайчика на роздоллі випустили на волю.
5. Фізкультхвилинка.
6. Робота над аналізом змісту оповідання з елементами вибіркового читання
— Хто плив у човні?
— Що за рукавичку побачила Тетянка?
— Чому розсміявся тато?
— Що робили тато з Тетянкою на острівці?
— Кого побачила Тетянка?
— Чому зайчик не втікав?
— Куди хотіла дівчинка забрати зайчика?
— Чи погодився з нею татко?
— Що зробив заєць, коли човен приплив до берега?
— Із чим порівнюється гніздечко ремеза?
— Які ще порівняння є в тексті?
— Які дива спостерігала Тетянка з татом, пливучи в човні?
— Як тато називав зайчика? Чому саме так?
7. Гра «Упіймай помилку».
(Вчитель читає речення з тексту, припускаючись помилок, а учні плещуть у долоні, коли їх чують.)
8. Гра «Дуель» (робота в парі).
(Учні в швидкому темпі ставлять запитання один одному.)
9. Гра «Слідопити».
(Один з учнів читає початок речення, а решта —  повинні знайти все речення і дочитати його до кінця.)
10. Складання «павутинки».
VI. Підсумок уроку.
Гра «Продовж речення».
   На уроці мені найбільше сподобалося…
   Я вчився…
   Я дізнався…
   Мені б хотілося ще…
VII. Домашнє завдання.
Виразно читати оповідання, придумати продовження.





Немає коментарів:

Дописати коментар