Розвиток особистості засобами патріотичного виховання в початковій школі


Розвиток особистості засобами патріотичного виховання в початковій школі

 

 Патріотичне виховання це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.

                             В. О. Сухомлинський

                                                                             

«Бути патріотом – це більше , ніж бути українцем»

                                                                  Л. Костенко

   На сучасному етапі українського державотворення надзвичайно актуальною є проблема виховання у молодого покоління патріотичних почуттів, активної громадянської позиції, сприяння усвідомленню учнями свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей. Тому я обрала проблему, над якою працюю вже декілька років «Розвиток особистості засобами патріотичного виховання в початковій школі». Патріотизм є нагальною потребою держави, якій необхідні національно свідомі громадяни, здатні забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі. Під патріотичним вихованням розуміється поступове і неухильне формування у учнів любові до своєї Батьківщини.
   Патріотизм - одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особистості. У молодших школярів повинно вироблятися відчуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, пошану до його великих звершень і гідним сторінок минулого. Багато що потрібно від школи: її роль в цьому плані неможливо переоцінити. Так, школа першого ступеня, виконуючи роль фундаменту, на якому будується вся система громадянського виховання школярів, формує в учнів основи національно-патріотичної свідомості. Все, що закладається їм у цей період навчання і виховання, визначає в подальшому успіх процесу формування особистості, її світогляду і загального розвитку. Набуті в школі особистісні якості, а також знання, вміння і навички не лише забезпечують основу навчання і виховання підлітків, а й значною мірою визначають особливості практичної, громадської та професійної діяльності дорослої людини.
   Патріотичне виховання учня початкової школи починається з любові до рідної домівки, рідної школи, міста, рідної мови та гордості за свій рідний край, свою державу. Тому я намагаюсь виховувати своїх учнів так, щоб вони пишалися своєю школою, своєю домівкою, своєю державою.

   Так на уроках української мови під час вивчення розділу «Мова і мовлення» звертаю увагу учнів на багатство і милозвучність української мови, захоплюю дітей її красою, пробуджую любов до рідного слова, прагнення вивчати українську мову. У процесі опрацювання правила вживання великої літери у власних назвах зосереджую увагу учнів на застосуванні цього правила під час запису назви нашої Батьківщини, її столиці, рідного міста чи села, річок, морів, гір та інших географічних назв України. При цьому цінним для патріотичного виховання є опрацювання текстів про походження цих назв, про красу і неповторність визначних місць України, про історичне минуле нашої країни та її відомих людей.

   Чільне місце на уроках літературного читання займає використання малих фольклорних форм – загадок, лічилок, мирилок, приказок і прислів’їв, народних прикмет, уривків з казок, дитячих пісень, колискових, щедрівок, колядок, веснянок, закличок тощо. Реалізуючи їх виховний потенціал, я пояснюю дітям, що багатство і розмаїття народної творчості свідчить про мудрість і талановитість українського народу, а знання і трепетне ставлення до них стає запорукою збереження цього багатства для майбутніх поколінь.
Невід’ємними складниками уроків читання також є виховні бесіди, пізнавальна інформація про Україну, її людей і події, пов’язані з ними, читання та складання текстів на патріотичні теми, підготовка і презентація посильних проектів патріотичного змісту.
   На уроках математики національно-патріотичне виховання здійснюю опосередковано, через умову, наприклад, математичної задачі.
   На уроках природознавства виховні цілі я пов’язуюі з ознайомленням з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи, любов до рідного краю, Батьківщини.
   На уроках трудового навчання знайомлю учнів з традиційними народними ремеслами  України.
   Важливим традиційним засобом національно-патріотичного виховання є вивчення символіки на­шого народу. Знайомство з народними та державними символами відбувається ще в першому класі, яке постійно поглиблюється в ході проведення виховних годин та ранків («Край, в якому ми живем, Україною зовем»,  «Символи України», «З Україною в серці», «Хліб - символ народного до­бра», «Український рушник», «Без верби і калини не­має України», «Козацькі забави»).

   За визначенням В. Сухомлинського, три любові у серці дитини має плекати сучасна школа: культ матері, рідної мови і рідної Батьківщини. Любов до свого народу, рідної землі, відповідальність за долю України, готовність захищати рідну країну, служити їй – найсвятіше громадське почуття, яке має назву патріотизм. Правильно організоване національно-патріотичне виховання формує повноцінну особистість, індивідуальність, яка цінує свою громадянську, національну й особисту гідність, совість і честь.
   Таким чином, патріотичні почуття в дітей молодшого шкільного віку не виникають самі, вони є результатом цілеспрямованого виховного впливу на дитину ідеології, політики, мистецтва, суспільного устрою, виховної роботи сім’ї, школи та позашкільних закладів.

   Отож, для того, щоб правильно виховати патріотичні почуття в учнів та учнівських колективах, потрібно об’єднувати для вирішення даного завдання зусилля вчителів, батьків, громадськості.

Немає коментарів:

Дописати коментар